----------------------------------------------------------------
ေႏြရာသီ၏အပူဒဏ္ကိုခံရင္းၿငိမ္သက္ေနခဲ့ရသည့္ေက်ာင္းမ်ားသည္ေမလ၏မိုးေရစက္မ်ားႏွင့္အတူလႈပ္႐ွားအသက္၀င္လာေပေတာ့မည္။ျပကၡဒိန္ႏွစ္တစ္ႏွစ္၏ေမလသည္
ပညာေရးေလာကသားတို႔၏ရင္ခုန္စရာလည္း
ေကာင္းေသာလျဖစ္သည္။အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ေမလတြင္ပညာေရး၀န္ထမ္းမ်ား၏ရာထူးတိုးအေျပာင္းအ
ေရြ႕မ်ားေၾကျငာသည့္အတြက္
ပညာေရး၀န္ထမ္းမ်ားအေနႏွင့္ရင္တခုန္ခုန္ႏွင့္ေမ်ွာ္ၾကရသည္။ထို႔အတူ ေက်ာင္းအဆင့္တိုးတင္ထားသည့္ေက်ာင္းမ်ားမွာလည္းအဆင့္တိုးေအာ္ဒါမ်ားထြက္သည့္အတြက္ပညာေရးေလာကတြင္အဆင့္တိုးသည့္ေက်ာင္းမ်ားအတြက္ရယ္ရေမာရေျပာစရာမ်ားျဖစ္ေနသည္။အေၾကာင္းႏွင့္အက်ိဳးသည္ဒြန္တြဲေနသည့္အတြက္
ရယ္စရာေနာက္ကပါလာသည့္ေမာစရာေလးမ်ားလည္းရိွပါသည္။
၂၀၁၈/၂၀၁၉(ပညာသင္ႏွစ္)အတြက္ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွတရာ၀င္ခြင့္ျပဳသည့္အဆင့္တိုးသည့္ေက်ာင္းအေရအတြက္မွာတစ္ႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာႏွင့္ဆိုလ်ွင္အေျခခံပညာေက်ာင္းေပါင္း(၆၃၈၆)ေက်ာင္းအဆင့္တိုးျမင့္ဖြင့္လွစ္ခြင့္ေပးခဲ့ပါသည္။
အထက(ခြဲ)မွအထကအျဖစ္၃၁၅ေက်ာင္း
အလကမွအထက(ခဲြ)အျဖစ္၅၈၆ေက်ာင္း
အလက(ခြဲ)မွအလကအျဖစ္၂၀၀၉ေက်ာင္း
မူလြန္မွအလက(ခြဲ)အျဖစ္၁၀၇၆ေက်ာင္း
အမကမွမူလြန္အျဖစ္၁၀၀၈ေက်ာင္း
အမက(ခြဲ)မွအမကအျဖစ္၈၆၄ေက်ာင္း
ကအက၊အမက(ခဲြ)အျဖစ္၅၂၈ေက်ာင္း
အသီးသီးအဆင့္တိုးျမင့္ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ပါသည္။ေက်ာင္းအဆင့္တိုးပါသည့္ေက်ာင္းမ်ားရိွေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္အခ်ိဳ႕ကမိမိေနရာတြင္ဆက္ေနႏိုင္သည့္ဆရာႀကီးမ်ားရိွသလို၊အခ်ိဳ႕ဆရာႀကီးမ်ားမွာလည္းေက်ာင္းႏွင့္အတူအဆင့္လိုက္မတိုးႏိုင္သည့္အတြက္မိမိ၏လက္ရိွေနရာကိုဖယ္ေပးၾကရေတာ့မည္။ဥပမာ..အလက(ခြဲ)ေက်ာင္းမ်ားရိွမူအုပ္မ်ားသည္မိမိေက်ာင္းအလကေက်ာင္းအျဖစ္အဆင့္တိုးသြားသည့္အတြက္မိမိေနရာတြင္လယ္အုပ္တစ္
ေယာက္ေရာက္လာေတာ့မည္။ဤသို႔ေသာအေျခအေနတြင္သက္ဆိုင္ရာမူအုပ္သည္အေျပာင္းအေရႊ႕ေလွ်ာက္လႊာတင္ၿပီးခ်က္ျခင္းဆိုသလိုေနရာဖယ္ေပးဖို႔ျပင္ဆင္ၾကရပါသည္။မိမိလက္ထက္တြင္မိမိေက်ာင္းကိုအဆင့္တိုး
ေအာင္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ႏိုင္၍၀မ္းသာမိသလိုမိမိအေနျဖင့္အျခားမည္သည့္ေက်ာင္းကိုေရာက္မည့္မသိေသး
သည့္အတြက္ရင္ေမာၾကရသည္။ဌာနဆိုင္ရာလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားအရထိုကဲ့သို႔ေနရာဖယ္ေပးရသည္၀န္ထမ္းကိုလည္းေကာင္းေျပာင္းေရႊ႕လိုေသာေက်ာင္း၌ေနရာရိွမရိွစိစစ္၍ရိွလ်ွင္ဦးစားေပးအစီအစဥ္ျဖင့္ေဆာင္ရြက္ေပးရ
ျမဲျဖစ္ပါသည္။ေတာင္းဆိုသူဖက္ကလည္း
လစ္လပ္ေနရာရိွမရိွစံုစမ္းၿပိ္းမွသာ ေတာင္းဆိုၾကသည္။
အလက(ခြဲ)အျဖစ္မွအလကအျဖစ္သို႔အဆင့္တိုးသြားသည့္ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွအမည္မေဖာ္လိုသူေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးတစ္ဦးကလည္း
ေနရာဖယ္ေပးရမႈအေပၚတြင္လည္းေကာင္း၏အျမင္ေျပာရာတြင္''ေက်ာင္းအဆင့္
တိုးတဲ့အတြက္
ကိုယ့္ရဲ႕ႀကိဳးစားမႈအေပၚမွာ ေက်နပ္မိပါတယ္။ဒါေပမယ့္ေနရာဖယ္ေပးဖို႔အတြက္လစ္လပ္ေနတဲ့
ေက်ာင္းေနရာေတြကိုကြ်န္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ေတာင္းရာမွာ
ၿမိဳ႕နယ္နဲ႔ခ႐ိုင္ရံုးေတြကမ်က္ႏွာလိုက္တာမ်ိဳးေတြ
ရိွပါတယ္။ကြ်န္ေတာ္တို႔ကေနရာတစ္ေနရာအတြက္ေငြေၾကးနဲ႔လုရမလိုျဖစ္ေနတယ္။ဒါေတြကေတာ့တကယ့္ကိုမျဖစ္သင့္ဘူးလို႔ထင္ပါတယ္။ကြ်န္ေတာ္တို႔လုပ္သက္နဲ႔ျဖစ္ေစတန္းစီၿပီးမ်ွမ်ွတတခန္႔ေပးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ပို
ေကာင္းတာေပါ့ေလ။အခုေတာ့ဘယ္ေနရာေရာက္မလဲမေျပာတတ္ေသးပါဘူး။''ဟုလည္းေကာင္း၏
အေျပာင္းအေရႊ႕အတြက္အားမလိုအားမရနဲ႔ေျပာပါတယ္။
ဤေနရာတြင္
ၿမိဳ႕နယ္၏လုပ္ပိုင္ခြင့္ရိွသူမ်ားႏွင့္အလြန္းသင့္ၾကသူမ်ားကျပႆ နာမဟုတ္ေသာ္လည္း ရံုးႏွင့္အလြန္းမသင္ၾကသူမ်ားအေနျဖင့္
မိမိလိုခ်င္သည့္ေနရာရရန္အခက္အခဲရိွၾကသည္။ပိုင္ရာဆိုင္ရာမ်ား၏ လုပ္ပိ္ုင္ခြင့္သည္
ေနရာတိုင္းတြင္အေရးပါအရာေရာက္လြန္းျခင္းေၾကာင့္မဟုတ္မခံမမွန္မလုပ္သမားမ်ားအတြက္
နစ္နာရမႈသည္
ထင္သာျမင္သာမရိွလွ။ေအာင့္သက္သက္ႏွင့္ပင္ ခံၾကရသည့္သေဘာပင္။လူသည္အမွားမကင္းဟုဆိုေသာ္လည္း
အမွားမ်ားေနသည့္ေနရာတြင္အမွန္သမားမ်ားေနရာမရျဖစ္ရျခင္းသည္ စိတ္ပ်က္စရာပင္။
အခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားတြင္
ကေလးမ်ားေခ်ာင္းကူးေျမာင္းကူးေက်ာင္းတက္ၾကရသည့္အတြက္ ကုတို႔ေလွနစ္ျမဳပ္ၿပီး
အခ်ိန္မတန္ဘဲေႂကြလြင့္ခဲ့ရသည့္ကေလးမ်ားသည္ မိမိတို႔ေဒသတြင္မူလတန္း/မူလြန္အဆင့္သာ႐ိွၿပီး
အလယ္တန္းသို႔မဟုတ္အထက္တန္းပညာကိုဆက္သင္ႏိုင္ရန္ မိမိတို႔ႏွင့္နီးစပ္ရာအထက္တန္းအလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ားကိုသြားေရာက္ပညာသင္ယူရသည့္အတြက္ျမစ္ေခ်ာင္းေပါမ်ားသည့္ရခိုင္ျပည္နယ္၊ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီးကဲ့သို႔ေဒသမ်ားတြင္ကုတို႔ေလွနစ္ျမဳပ္၍ကေလးမ်ား၏အသက္ဆံုး႐ွံုးခဲ့ၾကရသည္။ဤအခ်က္မ်ားကိုပညာေရး၀န္ႀကီးဌာႏမွ
ေျဖ႐ွင္းရာတြင္ ေက်ာင္းမ်ားအဆင့္ျမႇင့္ေပးျခင္းလည္းတစ္ခုပါ၀င္သည္။ဤသိုေျဖ႐ွင္းေပးမႈတို႔သည္ေဒသခံတို႔အတြက္၀မ္းေျမာက္စရာပင္ျဖစ္ပါသည္။
ရခိုင္ျပည္နယ္၊ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မွယခုပညာသင္ႏွစ္တြင္မူလြန္ေက်ာင္းမွအလက(ခြဲ)အျဖစ္သို႔အဆင့္တိုးလာသည္(ယခုအလက(ခဲြ)ေအာင္ေျမကုန္း)ေက်ာင္း၏ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးျဖစ္သူဦးဇာနည္ေမာင္ကေက်ာင္းအဆင့္တိုးမႈအေပၚသူ၏အျမင္ကိုယခုလိုေျပာျပပါသည္။''ေက်ာင္းအဆင့္တိုးတာနဲ႔ပတ္သက္လို႔
ကြ်န္ေတာ္၀မ္းသာပါတယ္ ကြ်န္ေတာ္ေက်ာင္းကေနၿပီးဒီႏွစ္ေျခာက္တန္းေအာင္တဲ့ကေလးေတြ
ေခ်ာင္းကူးၿပီးတျခားမွာေက်ာင္းသြားတက္စရာမလိုေတာ့ဘူး။ၿပီးေတာ့ အေ၀းမွာေက်ာင္းသြားမတက္ႏိုင္လို႔၆တန္းေအာင္ၿပိ္းေက်ာင္းထြက္ရမဲ့ကေလးေတြလည္းပညာဆက္သင္ႏိုင္ေတာ့မယ္
အဲဒီအခ်က္ေတြေၾကာင့္ကြ်န္ေတာ္ေပ်ာ္ပါတယ္။တစ္ဖက္ကလည္း ေက်ာင္းအဆင့္တိုးလာတဲ့အေပၚမွာ
ကြ်န္ေတာ္တို႔ေက်ာင္းရဲ႕စာသင္ခန္းလိုအပ္ခ်က္ေတြ၊စာေရးခံုလိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔သင္ၾကားမယ့္ဆရာ၊ဆရာမလိုအပ္ခ်က္ေတြအတြက္ေတာ့ဖိအားတစ္ခုလိုခံစားရပါတယ္။ဌာနကတရား၀င္ခြင့္ျပဳေပးမွာက
ၾကာအုံးမွာေလ ေလာေလာဆယ္ေက်ာင္းဖြင့္တာနဲ႔ကြ်န္ေတာ္တို႔သင္ၾကားေရးလုပ္ႏိုင္ေအာင္အတြက္
ေက်ာင္းသားမိဘေတြနဲ႔တိုင္ပင္ၿပီး စာသင္ေဆာင္၊နဲ႔စာေရးခံုေတြထပ္လုပ္ဖို႔တိုင္ပင္ထားပါတယ္။ၿပီးေတာ့အေျပာင္းအေရြ႕ေအာ္ဒါေတြထြက္ရင္
၀န္ထမ္းေတြထပ္က်လာဖို႔လည္းဆုေတာင္းပါတယ္။ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့စာသင္ေဆာင္မရိွတာကအဆင္ေျပေအာင္တစ္ေနရာမွာသင္လို႔ရေသးတယ္ေလ။ဥပမာ
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတို႔လိုေနရာမ်ိဳးေပါ့။သင္ၾကားမယ္ဆရာမရိွတာၾကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးအခက္ၾကဳံရပါတယ္။အျပင္ကသင္ႏိုင္မယ့္
ဆရာ၊ဆရာမငွါးဖို႔ဆိုတာကလည္းေငြေၾကးကအစ
အခက္အခဲရိွေတာ့ေက်ာင္းသားမိဘေတြအေပၚဘူးေလးရာဖရံုဆင့္ဆိုသလိုမျဖစ္ေစခ်င္ပါဘူး
အလက(ခြဲ)ျဖစ္တာကို၀မ္းသာပါတယ္။ဒါေပမယ့္ အလက(ခြဲ)ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕အဂၤါ၇ပ္နဲ႔ကိုက္ညီေအာင္
ေက်ာင္းသားမိဘေတြဘက္ကေငြဆယ္သိန္းေလာက္အကုန္အက်ခံႏိုင္မွလုပ္လို႔ရမယ့္သေဘာပါပဲ''ဟုေက်ာင္းအဆင့္တိုးျခင္းအေပၚလည္းေကာင္း၏အျမင္ကိုေျပာျပပါတယ္။
ကိုယ္ထူကိုယ္ထေက်ာင္းအျဖစ္မွအမက(ခြဲ)အျဖစ္တိုးျမင့္ဖြင့္လွစ္ခြင့္ရေအာင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ဆရာတစ္ဦးကလည္း
မိမိတို႔အေနျဖင့္ကိုယ္ထူကိုယ္ထအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့စဥ္ကပင္ယခုအမက(ခြဲ)ျဖစ္လာသည့္အထိ
အခက္အခဲမ်ား႐ိွခဲ့ၿပီး ေက်ာင္းသားအင္အားမွအစ သတ္မွတ္ခ်က္ျပည့္မီွေအာင္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္
ေက်းရြာရိွ
ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားကိုသေဘာေပါက္ေအာင္မနည္းစည္းရံုးရေၾကာင္းယခုလိုေျပာျပပါသည္။''ကြ်န္ေတာ္တို႔ရြာမွာကအထက္တန္းေက်ာင္းရိွပါတယ္။အိမ္ေျခ၅၀၀ေက်ာ္လာရိွတဲ့ရြာတစ္ရြာမွာ
အထက္တန္းေက်ာင္းမွာေက်ာင္းသားဦးေရကတစ္ေထာင္ေက်ာ္ပါတယ္ အထူးသျဖင့္မူလတန္းအဆင့္မွာ
အတန္းတစ္တန္းမွာေက်ာင္းသား၈၀ေက်ာ္တယ္။မူလတန္းအဆင့္အားလံုးဆိုရင္ ေက်ာင္းသား၄၀၀ေက်ာ္
၅၀၀နီးပါးေလာက္ျဖစ္တယ္။စာသင္ခန္းကလည္းအခက္အခဲရိွေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေက်း႐ြာအေနနဲ႔
အမကေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းေလာက္ရိွသင့္ၿပီေပါ့ေနာ္ ကြ်န္ေတာ္ေဒသက အျခားအိမ္ေျခ၅၀၀ေက်ာ္တဲ့ရြာေတြမွာက
ရြာတိုင္းမွာ အထက္တန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၊မူလတန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရိွၾကတယ္။အဲဒီလို႔အပ္ခ်က္ကိုျဖည့္ဖို႔အတြက္ကြ်န္ေတာ္တို႔ခုလိုအမက(ခြဲ)အဆင့္ရေအာင္ႀကိဳးစားလာတာျဖစ္ပါတယ္။ေနာက္တစ္ဆင့္ျဖစ္တဲ့အမကေက်ာင္း
ျဖစ္ေအာင္လည္းဆက္ႀကိဳးစားသြားမွာပါ။ကိုယ္ထူကိုယ္ထေက်ာင္းအျဖစ္စလုပ္ကတည္းကေက်ာင္းသားမိဘေတြကိုစည္းရံုးရတာေပါ့။အမက(ခြဲ)ေလ်ွာက္ခြင့္ရေအာင္ေက်ာင္းသားအင္အားျပည့္မီွဖို႔လိုတယ္ေလ။တစ္ခ်ိဳ႕မိဘေတြကသေဘာေပါက္ၾကေပမယ့္တစ္ခ်ိဳ႕ၾကေတာ့မနည္းေျပာရတယ္။ကိုယ္ထူကိုယ္ထေက်ာင္းမွာဆရာအင္အားလည္းမျပည့္စံုဘူး၊ေက်ာင္းအေဆာက္အဦကအစအခက္အခဲရိွေတာ့
ကိုယ္သားသမီးကို ပိုေကာင္းမယ့္ေနရာပိုခ်င္ၾကတာလည္းသဘာ၀က်ပါတယ္။ဒါေပမယ့္ကြ်န္ေတာ္တို႔
ဒီလိုအပ္ခ်က္ေတြျဖည့္စည္းရင္းႀကိဳးစားမွ ဌာနကတရား၀င္ခြင့္ျပဳတဲ့အမကေက်ာင္းျဖစ္လာမယ္ဆိုတာေတြကို
မိဘေတြကိုသေဘာေပါက္ေအာင္႐ွင္းျပရပါတယ္။ေနာက္တစ္ခုက
ေက်ာင္းအတြက္လိုအပ္တဲ့ေငြေၾကးအတြက္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔စိုက္ထုတ္သံုးစြဲရတာမ်ားပါတယ္။ဒီႏွစ္အမက(ခြဲ)ျဖစ္ၿပီးေနာက္ႏွစ္ဆိုရင္ေတာ့အေျခအေနကကိုယ္ထူကိုယ္ထေက်ာင္းထက္ေတာ့လုပ္ရကိုင္ရအဆင္ေျပမွာပါလို႔ေျပာပါတယ္။
ေက်ာင္းအဆင့္တိုးရာတြင္ေဒသႏွင့္ေက်ာင္းလိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္မႈမရိွသည့္အခ်က္မ်ားကိုလည္းေတြရသည္။
ဆိုလိုသည္မွာေဒသသည္မူလြန္အဆင့္ေလာက္သာျဖစ္သင့္ၿပီးအလကအဆင့္ျဖစ္လာသည့္အခါ
အလယ္တန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၏အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္အညီျပဳလုပ္ေပးျခင္းသည္မေရာင္ရာဆိ္လူးေပးသည့္အျဖစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။အခ်ိဳ႕ေက်ာင္းမ်ားသည္ေက်ာင္းသားဥိ္းေရအားျဖင့္နည္းလြန္းေသာ္လည္းမူလြန္၊အလက(ခြဲ)ျဖစ္ေနသည္မ်ားရိွပါသည္။ထို႔အတူ
ေက်ာင္းသားအင္အားႏွင့္ေဒသအေျခအေနအရလိုအပ္မႈရိွေသာ္လည္းရိွသင့္သည့္အဆင့္မရိွသည့္ေက်ာင္းမ်ိဳးလည္းရိွေပသည္။ဤအခ်က္သည္
သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕နယ္ရံုး၏စိစစ္ေဆာင္ရြက္မႈအားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟုယူဆႏိုင္သည္။ေက်ာင္းအဆင့္တိုးမ်ားကိုသက္ဆိုင္ရာပညာသင္ႏွစ္၏စက္တင္ဘာလေလာက္တြင္တင္ၾကရပါသည္။ေက်ာင္းအဆင့္တိုးတင္ၾကရာတြင္
သက္ဆိုင္ရာေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးမ်ားႏွင့္ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားတိုင္ပင္၍မိမိတို႔ေက်ာင္းအဆင့္တိုး
ေအာင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္စုစည္းမႈယူၾကရသည္။စုစည္းမႈယူသည္ဟုဆိုရာတြင္လိုအပ္မည့္ေငြေရးေၾကးေရးကိုေျဖ႐ွင္းႏိုင္ရန္စုေ၀းတိုင္ပင္ၾကသည့္သေဘာျဖစ္သည္။မိမိတို႔၏သားသမီးမ်ား၊တပည့္မ်ား
အိုးမကြာအိမ္မကြာပညာစည္းပူးႏိုင္ရန္အတြက္ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္မႈတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ေက်ာင္းအဆင့္တိုးတင္ရာတြင္ေငြေၾကးအားျဖင့္တစ္သိန္းခြဲ၀န္းက်င္ကုန္က်သည္ဟုသိရပါသည္။လိုအပ္သည္စာရြက္စာတမ္းအမႈတြဲကို
မိတၱဴ၅ေစာင္ဆြဲ၍အဆင့္ဆင့္ပို႔ရသည္။ဤေနရာတြင္ေက်ာင္းအဆင့္တိုးအတြက္အမႈတြဲေဆာင္ရြက္ရာတြင္ကုန္က်စရိတ္သည္မ်ားလြန္းပါသည္။ဌာနဆိုင္ရာဆိုသူမ်ားထံမွေထာက္ခံခ်က္အဆင့္ဆင့္ယူၾကရ၍ဟုလိုင္းကိုင္စာေရးမ်ားကေျပာေလ့ရိွပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ေက်ာင္းအဆင့္မ်ားတိုးျမႇင့္ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္
အမႈတြဲလုပ္စားမ်ားလည္းအလုပ္ျဖစ္ၾကလိမ့္မည္ဟုယူဆရသည္။
ပန္းသီႀကိဳး(ရေသ့ေတာင္)
No comments:
Post a Comment